Нажмите  Нажмите   Нажмите  Нажмите
 ЦеркваНовиниСтаттіІнтерв'юГалереяРесурсиАвтори 
Календар 

Православіє 
 Основи віри
 Церква

Літопис 
 Новини
 Міжнародні новини

Галерея 
 Події

Письмена 
 Храми і монастирі
 Церковна історія
 Богословіє
 Філософія, культура
 Православний погляд
 Православіє і педагогика
 Молодіжне служіння
 Церква і суспільство
 Порада мирянину
 Суспільство про Церкву
 Церква і держава
 Міжконфесійні відносини
 Розколи
 Єресі та секти
 Подія
 Ювілей
 Дата
 Люди Божі

Слово 
 Слово пастиря
 Інтерв'ю

Православний світ 
 Ресурси
 Нове у мережі
 Періодичні видання
 Православний ефір
 Релігійна статистика
 Электронная лавка
 Бібліотека

Послух 
 Автори

 Заступник генерального директора з навчальної роботи Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника Валентина КОЛПАКОВА.   "Православна Церква започаткувала літописання і живопис, медицину і музейну справу"

Стосовно Указу Президента, то моя особиста думка така: треба каятися у гріхах, які допустили минулі покоління по відношенню до Церкви та священнослужителів.

Валентино Михайлівно, як планувались "Могилянські читання", чим вони були цікаві в цьому році?

Цього року традиційні „Могилянські читання" -- наукова конференція Національного Києво-Печерського історико-культурного заповідника --були присвячені надзвичайно цікавій темі: стотридцятиріччю з дня заснування Київського церковно-археологічного музею. Це досить-таки могутня установа перш за все за кількістю експонатів та наукових представників -- тих людей, які стояли біля його витоків і зробили Церковно-археологічний музей при Київській духовній академії установою, яка славилася не тільки в тодішній Російській імперії, а й за її межами.

Сто тридцять років для музейної справи в Україні - це багато, оскільки Київський церковно-археологічний музей був першим публічним музеєм у Києві.

Цьогорічна наукова конференція зібрала на своє засідання більше ста двадцяти науковців з України, Росії, Білорусії, Польщі та Сполучених Штатів Америки. На ній зібралися дослідники знаних і видатних наукових інституцій, а також відомих широкому загалу вищих навчальних закладів. Були представлені всі музейні установи України, а також такі організації, як Центральний державний історичний архів, Інститут рукописів НАН України. Теми доповідей були різні і стосувалися не лише історії створення церковно-археологічного музею.

Церковно-археологічний музей був заснований при Київській духовній академії. Так прийнято вважати і так записано в літературі. Але Київський церковно-археологічний музей знаходиться на базі Церковно-археологічного та історичного товариства при КДА. Його творцями були професори і викладачі Духовної академії, а першим засновником і керівником був Петров. Було прийнято рішення про введення курсів церковної археології при вищих духовних навчальних закладах і, як допоміжний інструмент, виданий науковий посібник для того, аби студенти могли бачити і розвиватися. Також були започатковані церковно-археологічні зібрання. Але оскільки біля витоків цієї справи стояли дуже шановані й відомі церковні діячі, то, звичайно, перелік матеріалів, які вони збирали, був надзвичайно широкий. Він стосувався не лише церковної археології. За прийнятим рішенням у церковно-археологічні музеї мали передаватися речі церковного вжитку, які за старістю або за своєю історичною цінністю не могли використовуватися під час богослужінь. Вони зберігалися в різницях храмів, соборів і тепер мали передаватися для подальшого зберігання нащадкам у так званих церковно-археологічних зібраннях.

Згодом була створена широка розгалужена система музеїв і товариств, розкиданих по всій Україні та Російській імперії взагалі.

Чи можемо ми говорити про те, що у нас монахи започатковували і живопис, і літописання, а тепер ще й музейну справу? Чи не буде це з наукової точки зору перебільшенням?

Безперечно, Київський церковно-археологічний музей був першою публічною музейною установою. Але варто відзначити, що і раніше музеї існували при навчальних закладах, при товариствах. Існували також приватні колекції. Ми говоримо про церковно-археологічний музей як про музейну і наукову установу через те, що там велася велика наукова і видавнича діяльність. Спочатку цей він був відкритий лише для вихованців, для науковців, а пізніше вже двері були відкриті для всіх бажаючих.

Яким чином усі раритетні експонати були зібрані докупи?

Усі речі і предмети, які потрапляли до Церковно-археологічного музею, надходили з різних місць. Наприклад, хрест Миколи Святоши був переданий з Києво-Печерської Лаври для зберігання у Національний церковно-археологічний музей. Потім він був повернутий назад. Хрестом Миколи Святоши ми його називаємо тому, що він був віднайдений в стіні Троїцької надбрамної церкви під час реставраційних робіт у 1888 році. Він експонується на багатьох наших виставках.

В цьогорічній експозиції є речі з багатьох інших музеїв. Колись усі ці експонати знаходилися в одних стінах - старому корпусі Духовної академії - і створювали колекцію Київського церковно-археологічного музею. І ось через вісімдесят років вони зібрані і представлені в одному місці - Києво-Печерській Лаврі. Колекція музею була розпорошена не лише по всій Україні і Росії, а далеко за кордоном. Адже в тридцаті роки багато цінностей було відправлено закордон і до цього часу доля багатьох експонатів невідома - чи втрачені вони назавжди й безслідно, чи знаходяться у якійсь приватній колекції.

Відновити музей у тому вигляді, в якому він існував раніше, - питання надзвичайно складне. Неможливо зібрати ті речі, які зберігались у ньому раніше. Експонати, які ми маємо зараз, - це лише невеликі залишки тієї колекції, яка колись знаходилася в музеї. Те, що збереглося в різних музейних, наукових установах, зараз відкрито для людей; воно не сховується в запасниках, а постійно експонується. Наприклад, ті речі, які виставляються зараз (з музею Ханенків, з Російського музею, з музею Національної історії України, з музею коштовностей), зібрані тут.

Чи не збирається музей, згідно Указу Президента, повертати церковні речі до Церкви?

Ще у ХІХ ст. Священним Синодом Російської Православної Церкви була прийнята постанова, згідно з якою історичні високохудожні предмети, які не використовувалися під час служби, передавалися в музеї на зберігання.

Якби не ті музеї (які, до речі, зараз багато хто з діячів хоче представити широкому загалу як інституції, які грабували, забирали в Церкви, створювали свої колекції на пограбованих церковних речах, -- стосовно нашого музею цього сказати не можна), хто знає, яка доля спіткала б ці цінні експонати. Слід зазначити, що Києво-Печерський заповідник був створений у 1926 році. А ще в 1922 році на цій землі був заснований музей культів і побуту. Ще о. Климент писав, що необхідно створити при Успенському соборі музей, де можна було б показувати скарби, якими володіє Лавра.

Музейні колекції заповідника не є тими речами, які музей забрав у Лаври. Ці речі були передані на зберігання до музею культів і побуту і лише згодом потрапили до заповідника, а також до інших музеїв України.

Стосовно Указу Президента, то моя особиста думка така: треба каятися у гріхах, які допустили минулі покоління по відношенню до Церкви та священнослужителів. Але одним розчерком пера не можна повернути того, що було не тільки втрачено за ці роки, а свідомо знищено під керівництвом держави. Треба проаналізувати і вибрати, що саме Церкві потрібно з того, що зараз зберігається в музеї.

Що стосується нашого зібрання, то керівництво УПЦ, її Предстоятель Блаженніший Митрополит Володимир, намісник Лаври владика Павел неодноразово були у сховищах музею і дуже дякували за те, що ми зберегли ці речі. Якби не наш заповідник, то ці експонати були б розграбовані або знищені. Треба дякувати музеям за те, що зберегли ці скарби. А також за те, що деякі речі, звісно, не з основного фонду, на прохання релігійних громад (а саме іудейських і православних) музей повернув.

Стосовно того, чи є можливість відновити Церковно-археологічний музей у тому вигляді, в якому він існував -- це практично неможливо через те, що багато експонатів безслідно зникли. Можна створити новий церковно-археологічний музей. Але ж треба пам'ятати, що тоді це був перший публічний музей, де студенти могли ознайомитися з надбаннями культури народів світу. А зараз в Україні існує широка розгалужена система інших історичних музеїв. Тому, перед тим, як засновувати новий церковно-археологічний музей, треба подумати, в якому вигляді його створювати.

Беседовал Василий Анисимов




 
generic viagrapurchase viagrabuy viagra onlineorder viagrageneric vigrapurchase vigrabuy vigra onlineorder vigrageneric viargapurchase viargabuy viarga onlineorder viargageneric cialispurchase cialisbuy cialis onlineorder cialisgeneric clomidpurchase clomidbuy clomid onlineorder clomidgeneric levitrapurchase levitrabuy levitra onlineorder levitrageneric propeciapurchase propeciabuy propecia onlineorder propeciageneric kamagrapurchase kamagrabuy kamagra onlineorder kamagrageneric accutanepurchase accutanebuy accutane onlineorder accutanegeneric zithromaxpurchase zithromaxbuy zithromax onlineorder zithromaxgeneric amoxilpurchase amoxilbuy amoxil onlineorder amoxilgeneric zoviraxpurchase zoviraxbuy zovirax onlineorder zoviraxgeneric deltasonepurchase deltasonebuy deltasone onlineorder deltasonegeneric topamaxpurchase topamaxbuy topamax onlineorder topamaxgeneric lexapropurchase lexaprobuy lexapro onlineorder lexaprogeneric flomaxpurchase flomaxbuy flomax onlineorder flomaxgeneric flagylpurchase flagylbuy flagyl onlineorder flagylgeneric synthroidpurchase synthroidbuy synthroid onlineorder synthroidgeneric inderalpurchase inderalbuy inderal onlineorder inderalgeneric tenorminpurchase tenorminbuy tenormin onlineorder tenormingeneric keflexpurchase keflexbuy keflex onlineorder keflexgeneric diflucanpurchase diflucanbuy diflucan onlineorder diflucangeneric lasixpurchase lasixbuy lasix onlineorder lasixgeneric celebrexpurchase celebrexbuy celebrex onlineorder celebrexgeneric doxycyclinepurchase doxycyclinebuy doxycycline onlineorder doxycyclinebuy cheap viagrabuy generic viagraviagra canadadiscount viagracheap viagrabuy cheap vigrabuy generic vigravigra canadadiscount vigracheap vigrabuy cheap viargabuy generic viargaviarga canadadiscount viargacheap viargabuy cheap cialisbuy generic cialiscialis canadadiscount cialischeap cialisbuy cheap clomidbuy generic clomidclomid canadadiscount clomidcheap clomidbuy cheap levitrabuy generic levitralevitra canadadiscount levitracheap levitrabuy cheap propeciabuy generic propeciapropecia canadadiscount propeciacheap propeciabuy cheap kamagrabuy generic kamagrakamagra canadadiscount kamagracheap kamagrabuy cheap accutanebuy generic accutaneaccutane canadadiscount accutanecheap accutanebuy cheap zithromaxbuy generic zithromaxzithromax canadadiscount zithromaxcheap zithromaxbuy cheap amoxilbuy generic amoxilamoxil canadadiscount amoxilcheap amoxilbuy cheap zoviraxbuy generic zoviraxzovirax canadadiscount zoviraxcheap zoviraxbuy cheap deltasonebuy generic deltasonedeltasone canadadiscount deltasonecheap deltasonebuy cheap topamaxbuy generic topamaxtopamax canadadiscount topamaxcheap topamaxbuy cheap lexaprobuy generic lexaprolexapro canadadiscount lexaprocheap lexaprobuy cheap flomaxbuy generic flomaxflomax canadadiscount flomaxcheap flomaxbuy cheap flagylbuy generic flagylflagyl canadadiscount flagylcheap flagylbuy cheap synthroidbuy generic synthroidsynthroid canadadiscount synthroidcheap synthroidbuy cheap inderalbuy generic inderalinderal canadadiscount inderalcheap inderalbuy cheap tenorminbuy generic tenormintenormin canadadiscount tenormincheap tenormin

© протоиерей Георгий Коваленко '1998
© Официальный сервер УПЦ "Православие в Украине" (при перепечатке материалов - ссылка желательна)

Каталог Православное Христианство.Ру